Rada Miejska w Kowarach
Rada Miejska w Kowarach, zgodnie ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy, którego kadencja trwa 5 lat. Do właściwości Rady należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej. Do wyłącznej właściwości Rady należy:
1) uchwalanie statutu gminy;
2) ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek wójta;
4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu;
5) uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
6) uchwalanie programów gospodarczych;
6a) przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
7) ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;
8) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;
9) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,
b) emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy,
f) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,
g) określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,
h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,
i) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym;
10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania;
11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a;
12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;
12a) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;
13) podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 260), a także wznoszenia pomników;
14) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;
14a) podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;
15) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Rada Miejska obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w ramach potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. Ustawa o samorządzie gminnym oraz Ustawa o dostępie do informacji publicznej, gwarantują obywatelom prawo do uzyskiwania informacji na temat działania organów gminy, w szczególności prawo wstępu na sesje rady miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do protokołów z posiedzeń rady.
Radę stanowią radni w liczbie piętnastu, wybrani przez mieszkańców w wyborach, bezpośrednich i powszechnych. W kadencji 2024 - 2029 r. skład Rady Miejskiej w Kowarach przedstawia się następująco:
- Tadeusz Cwynar - Przewodniczący Rady Miejskiej w Kowarach
- Espenschied Beata - Zastępca Przewodniczącego Rady Miejskiej w Kowarach
- Adamowicz Radosław
- Jończak-Cesarz Honorata
- Klepacz Anna
- Kubiak Mariusz
- Machnica Andrzej
- Pędziwiatr Ewa
- Pietraszek Kamila
- Przybylak Karol
- Rodowicz Dagmara
- Schmidt Stanisław
- Staręga Małgorzata
- Wojterek Monika
- Zagrobelna Anna
Organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady określa Regulamin Rady Miejskiej zawarty w statucie Gminy Miejskiej Kowary.
Adres e-mail do biura Rady: rada
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym
-
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej