Podatek od środków transportowych

Uchwała Nr LXIII/374/22  Rady Miejskiej w Kowarach z dnia 24 listopada 2022r. w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

Opodatkowaniu podlegają

1. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton,
2. samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton,
3. ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton,
4. ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równiej lub wyższej niż 12 ton,
5. przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
6. przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego,
7. autobusy.

 

Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych

- ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych,
- właścicielami są także jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany,
- jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób fizycznych lub prawnych, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach,
- w przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.

 

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego – od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy zastał nabyty.

Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja  Wydziału Komunikacji o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.

 

Obowiązek podatkowy

Podmioty (osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany), są obowiązane:
1. składać w terminie do dnia 15 lutego właściwemu organowi podatkowemu, deklaracje na podatek od środków transportowych na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku,
2. odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych okoliczności.

 

Wysokość stawek podatku od środków transportowych
 

określa Uchwała Rady Miejskiej w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych

 

Podatek od środków transportowych jest płatny w dwóch równych ratach, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
- po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września roku podatkowego, podatek za ten rok płatny jest w dwóch równych ratach w terminie:
- w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego – I rata
- do dnia 15 września roku podatkowego – II rata
- od dnia 1 września danego roku , podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał ten obowiązek.

 

Zwalnia się od podatku od środków transportowych

- pod warunkiem wzajemności – środki transportowe będące w posiadaniu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i innych misji zagranicznych, korzystających z przywilejów i immunitetów na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, oraz członków ich personelu, jak również innych osób zrównanych z nimi, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca pobytu stałego na terytorium RP,
- środki transportowe stanowiące zapasy mobilizacyjne, pojazdy specjalne oraz pojazdy używane do celów specjalnych w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym,
- pojazdy zabytkowe.

 

Procedura ustalania podatku od środków transportowych

1. Złożenie deklaracji na podatek od środków transportowych w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku (nabycia lub zarejestrowania samochodu). Dodatkowymi okolicznościami powodującymi konieczność złożenia deklaracji są: powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego w trakcie roku podatkowego, zmiana miejsca zamieszkania albo siedziby podatnika, jak również korekta nieprawidłowo wypełnionej deklaracji.
2. Podatek płatny jest w dwóch ratach (wpłaty podatnik dokonuje bez wezwania)
- do 15 lutego
- do 15 września
W przypadku niewpłacenia w terminach kwoty należnego podatku od środków transportowych lub wpłacenia jej niepełnej wysokości, wypełniona deklaracja na podatek od środków transportowych stanowi podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 czerwca 1996 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
3. W razie niezłożenia deklaracji w terminie, organ podatkowy wszczyna z urzędu postępowanie podatkowe, a następnie wydaje decyzję określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
4. W przypadku niedokonania wpłaty, organ wszczyna postępowanie egzekucyjne, które prowadzone jest przez Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze.
Organ podatkowy może dokonać wpisu nie wpłaconego podatku na hipotekę przymusową.

 

Wymagane dokumenty

-deklaracja na podatek od środków transportowych - DT-1

 

Podatek od środków transportowych – realizacja

Realizacją zadań z zakresu podatku od środków transportowych zajmuje się Wydział Finansowy Urzędu Miejskiego w Kowarach, mieszczący się w pokoju nr 32 na drugim piętrze budynku B

- Wpłat podatku od środków transportowych od osób fizycznych można dokonać -  w Agencji Opłat Janina Kowalska ul. Górnicza 1a, w innych placówkach i na poczcie
lub na
rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Kowarach PKO Bank Polski S.A Oddział Kowary Nr 80 1020 2124 0000 8102 0011 0684

- W celu załatwienia sprawy, należy zgłosić się w godz. 7.30 – 15.00 do pokoju nr 32 na drugim piętrze budynku B

- Wpłat podatku od środków transportowych od osób prawnych można dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Kowarach PKO Bank Polski S.A Oddział Kowary Nr 80 1020 2124 0000 8102 0011 0684

 

 

Odwołanie

Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do
Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze

ul. Górna 10-11
58-500 Jelenia Góra

 

w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

 

POUCZENIE:
Stosownie do art. 222 Ordynacji Podatkowej odwołanie od decyzji powinno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie odwołania od decyzji nie wstrzymuje jej wykonania (art. 224 § 1 Ordynacji Podatkowej).

 

Podstawa prawna

1. Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. 2023r., poz. 70)
2. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2023r., poz. 2383)

 

Wytworzył:
Udostępnił:
Staniec Agnieszka
(2006-10-25 08:21:31)
Ostatnio zmodyfikował:
Dmochowski Mariusz
(2023-12-07 10:25:47)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki